RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU : 10
HARI
: RABU
TEMA : DIRI SAYA (KESELAMATAN DIRI) TARIKH : 9.3.2012
MASA/
TUNJANG
|
STANDARD PEMBELAJARAN/
OBJEKTIF
|
AKTIVITI
|
CATATAN/
KESEPADUAN/
BAHAN
|
8.00 - 8.10 am
Rutin(BI)
|
Rutin kelas
|
2.2.1
|
|
8.10 - 8.30 am
Morning circle
|
2.2.1 Mengemukakan soalan dengan menggunakan intonasi yang
betul
Obj:Murid boleh menjawab soalan guru dengan tepat
|
Perbualan pagi
|
|
8.30 - 9.00 am
Bahasa Melayu
|
(BM 4.2.1) Menulis semula huruf mengikut cara yang betul
Obj:Murid boleh menulis huruf dengan betul
|
|
Kad huruf
|
9.00 - 9.20 am
Aktiviti Luar
|
(PFK 5.3.8)
Menceritakan cara mengelak diri daripada orang yang tidak dikenali
|
|
Gambar
|
9.20 - 9.40 am
Matematik
|
(ST 13.1.2) Menghidupkan computer dan menutup computer
menggunakan urutan yang betul.
Obj: Murid boleh mengetahui cara menggunakan komputer
dengan betul
|
|
Computer
|
9.40-10.10 am (BI)
|
Rehat dan kudapan
|
(makan bersama
murid) Menggosok gigi
|
|
10.10-11.50
Bertema
|
(PFK 5.2.9) Menyatakan cara menghindari sumber,tempat dan
situasi bahaya
Obj: Muird boleh menghindari bahaya
|
alatan elektrik,benda
tajam,alatan permainan,melintas jalan raya,tempat sunyi,dan tempat awam.
|
Gambar
|
11.50 - 12.00
Refleksi (BI)
|
|
REFLEKSI :……………………………………………………………………………………………………………………………
:……………………………………………………………………………………………………………………………...
RANCANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH
M O D U L
T E R A S A S A S
|
||||
MODUL 1
BERGEMBIRA DENGAN HURUF
|
TEMPOH : JANUARI, FEBRUARI, MAC.
|
|||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
BM 1.0
Kemahiran
Mendengar
|
(BM 1.1)
Mendengar dengan penuh
perhatian.
|
(BM 1.1.1)
(BM 1.1.6)
(BM 1.1.7)
|
Mendengar ucap selamat dan memberi respon yang bertatasusila
dengan bimbingan
(Contoh: Selamat pagi, Selamat petang).
Mendengar ucap selamat dan memberi respon secara bertatasusila.
Mendengar arahan dan memberi
respon.
|
|
BM 2.0
Kemahiran
Bertutur
|
(BM 2.1)
Berinteraksi
dengan mesra.
(BM
2.2)
Bersoal
jawab melalui rangsangan yang diberi.
|
(BM 2.1.3)
(BM 2.2.4)
|
Berbual menggunakan
ayat yang mudah
dengan sebutan yang betul.
Bersoal jawab secara
spontan.
|
|
MODUL 1
|
TEMPOH : JANUARI, FEBRUARI, MAC
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
BM 3.0
Kemahiran Membaca
BM. 4.0
Kemahiran
Menulis
|
(BM 3.1)
Mengenal bentuk huruf A – Z.
(BM 3.2)
Mengenal huruf vokal.
(BM 3.3) Mengenal huruf konsonan.
(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis.
(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.
|
(BM 3.1.1)
Menyebut huruf mengikut urutan.
(BM 3.1.2) Memadankan bentuk huruf dengan bentuk
objek persekitaran (Contoh:
bentuk ’J’
dikaitkan dengan mata
kail).
(BM 3.1.3)
Menyebut huruf secara rawak.
(BM 3.1.4)
Menyebut huruf mengikut urutan.
(BM 3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil.
(BM 3.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf besar.
(BM 3.1.7) Memadankan huruf kecil dengan huruf besar.
(BM 3.2.1) Menyebut huruf vokal.
(BM 3.2.2) Membunyikan huruf vokal.
(BM 3.2.3) Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat
dalam perkataan.
(BM
3.3.1) Menyebut huruf konsonan.
(BM
3.3.2) Menyebut huruf konsonan dengan
tepat.
(BM 3.3.3)
Menyebut huruf konsonan dalam perkataan
yang ditunjukkan.
(BM 4.1.1)
Memegang alat tulis dengan cara yang betul
untuk menulis.
(BM 4.1.2)
Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan
melalui lakaran bentuk, corak dan garisan
secara bebas.
(BM 4.1.3)
Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan
mengikut arah yang betul.
Nota:
* Pastikan aktiviti koordinasi mata-tangan, aktiviti meningkatkan
kemahiran motor halus yang ada di Tunjang Perkembangan Fizikal dan
Estetika-komponen perkembangan fizikal telah dilaksanakan sebelum aktiviti
dalam Standard Kandungan ini dijalankan.
(BM 4.2.1)
Menulis semula huruf mengikut cara yang
betul.
(BM 4.2.2)
Menulis huruf kecil dengan cara yang betul
dengan bimbingan.
(BM 4.2.3) Menulis huruf besar dengan cara yang betul
dengan bimbingan.
(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.
(BM 4.2.5) Menulis huruf besar mengikut cara yang
betul.
|
|
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 2
MUDAHNYA MEMBACA
|
TEMPOH
: APRIL, MEI , JUN
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
BM 1.0
Kemahiran
Mendengar
BM 2.0
Kemahiran
Bertutur
BM 3.0
Kemahiran Membaca
BM. 4.0
Kemahiran
Menulis
|
(BM 1.1)
Mendengar dengan penuh perhatian.
(BM 1.2)
Mendengar dan mengecam bunyi perkataan.
(BM 2.2) Bersoal
jawab melalui rangsangan yang diberi.
(BM 3.3)
Mengenal huruf konsonan.
(BM 3.4) Membina
dan membaca suku kata.
(BM 3.5) Membaca
perkataan.
(BM 3.6)
Membaca frasa.
(BM 3.7)
Membaca ayat tunggal yang
mudah.
(BM
4.2) Menguasai kemahiran menulis.
|
(BM 1.1.3)
Mendengar sebutan nama dan mengenal pasti
objek di dalam dan luar bilik darjah.
(BM 1.1.8)
Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran
murid.
(BM 1.2.1)
Mengenal perkataan dengan bunyi suku kata
awal yang sama.
(BM 1.2.2)
Mengenal perkataan dengan bunyi suku kata
awal yang berbeza.
(BM 1.2.3)
Mengenal bunyi suku kata akhir yang sama.
(BM 1.2.4)
Mengenal bunyi suku kata akhir yang berbeza.
(BM 2.2.2)
Menyoal dengan menggunakan
sebutan yang
betul dengan bimbingan guru.
(BM 2.2.7)
Bersoal jawab secara bersopan.
(BM 3.3.1)
Menyebut huruf konsonan.
(BM 3.3.2)
Menyebut huruf konsonan dengan tepat.
(BM 3.3.3) Menyebut
huruf konsonan dalam perkataan
yang ditunjukkan.
(BM 3.4.1)
Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf
konsonan dan huruf vokal dengan
bimbingan.
(BM 3.4.2)
Membunyikan dua suku kata dengan
bimbingan.
(BM 3.4.3)
Membina dan membunyikan suku kata hasil
gabungan huruf konsonan dan huruf vokal
(Contoh: ba)
(BM 3.4.4)
Membina dan membunyikan satu suku kata
terbuka secara rawak.
(BM 3.4.5)
Membina dan membunyikan dua suka kata
terbuka secara rawak.
(BM 3.4.6)
Membina dan membunyikan tiga suku kata
terbuka secara rawak.
(BM 3.4.7)
Membina dan membunyikan suku kata tertutup
secara
rawak.
(BM 3.5.1)
Membatangkan (mengeja sambil membaca)
dua suku kata
untuk menjadi perkataan
dengan bimbingan.
(BM 3.5.2)
Membatangkan dua suku kata terbuka untuk
menjadi perkataan dengan bimbingan
(Contoh: ada).
(BM 3.5.3)
Membatangkan dua suku kata terbuka untuk
menjadi perkataan (Contoh: buku).
(BM 3.5.4)
Membatangkan tiga suku kata terbuka untuk
menjadi perkataan (Contoh: kereta).
(BM 3.5.5)
Membatangkan satu suku kata tertutup untuk
menjadi perkataan (Contoh: dan).
(BM 3.6.1)
Membaca frasa dengan bimbingan (Contoh
frasa: mata biru, gigi saya, baju baru, jalan
raya).
(BM 3.6.2)
Membaca frasa dengan sebutan yang betul.
(BM 3.7.1)
Membaca ayat tunggal yang mudah
dengan
bimbingan.
(BM 3.7.2)
Membaca ayat tunggal yang mudah
dengan
sebutan yang betul.
(BM 4.2.6)
Menyalin perkataan dengan cara yang betul.
(BM 4.2.7)
Menyalin ayat dengan cara yang betul.
|
(bu)
(ibu)
(buku)
(kelabu)
(kek)
(ini)
(itu)
(apa)
(ada)
|
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 3
SERONOKNYA MEMBACA
|
TEMPOH
: JULAI, OGOS
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
BM 1.0
Kemahiran
Mendengar
BM 2.0
Kemahiran
Bertutur
BM 3.0
Kemahiran Membaca
BM. 4.0
Kemahiran
Menulis
|
(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian.
(BM 1.2)
Mendengar dan mengecam perkataan.
(BM 2.1)
Berinteraksi dengan mesra.
(BM 2.2) Bersoal
jawab melalui rangsangan yang diberi.
(BM 3.5) Membaca
perkataan.
(BM 3.6)
Membaca frasa.
(BM 3.7)
Membaca ayat tunggal yang mudah.
(BM
4.2) Menguasai kemahiran menulis.
|
(BM 1.1.2)
Mendengar arahan mudah dan memberi
respon dengan bimbingan.
(BM 1.1.4)
Mendengar sebutan nama dan mengenal pasti
ruang khas dalam sekolah.
(BM 1.1.5)
Mendengar lagu dan cerita serta memberi
respon.
(BM 1.1.9)
Membezakan jenis bunyi yang ada
di
persekitaran.
(BM 1.1.13)Mendengar dan memberi respon terhadap
perbualan, permintaan, cerita, lagu.
(BM 1.2.4)
Mengenal bunyi suku kata akhir yang
berbeza.
(BM 2.1.1)
Berbual dengan sebutan perkataan yang betul.
(BM 2.1.2)
Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
dengan bimbingan.
(BM 2.1.4)
Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila.
(BM 2.1.5)
Menyatakan permintaan dengan sopan.
(BM 2.1.6)
Memberikan arahan kepada rakan secara
bertatasusila.
(BM 2.1.7)
Menamakan objek di persekitaran.
Nota: Kriteria
bersopan dan bertatasusila adalah merujuk kepada budaya yang diterima oleh
komuniti dan masyarakat secara umum.
(BM 2.2.1)
Menyebut semula soalan rangsangan yang
dikemukakan.
(BM 2.2.6)
Menjawab soalan dengan ayat
yang mudah
dan sesuai.
(BM 3.5.6)
Membatangkan dua suku kata tertutup untuk
menjadi perkataan (Contoh: emak).
(BM 3.5.7)
Membatangkan tiga suku kata
tertutup untuk
menjadi perkataan (Contoh: kakak).
(BM 3.5.8)
Membatangkan suku kata terbuka dan suku
kata tertutup untuk menjadi perkataan
(Contoh: buah).
(BM 3.5.9)
Membatangkan suku kata tertutup dan suku
kata terbuka untuk menjadi perkataan
(Contoh: anda).
BM 3.6.1)
Membaca frasa dengan bimbingan (Contoh
frasa: mata biru, gigi saya, baju baru, jalan
raya).
(BM 3.6.2)
Membaca frasa dengan sebutan yang betul.
(BM 3.7.1)
Membaca ayat tunggal yang mudah dengan
bimbingan.
(BM 3.7.2)
Membaca ayat tunggal yang mudah dengan
sebutan yang betul.
(BM 4.2.6)
Menyalin perkataan dengan cara yang betul.
(BM 4.2.7)
Menyalin ayat dengan cara yang betul.
|
|
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 4
BACALAH SAYANG
|
TEMPOH
: SEPTEMBER , OKTOBER
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
BM 1.0
Kemahiran
Mendengar
BM 2.0
Kemahiran
Bertutur
BM 3.0
Kemahiran Membaca
BM. 4.0
Kemahiran
Menulis
|
(BM 1.1)
Mendengar dengan penuh perhatian.
(BM 2.2) Bersoal
jawab melalui rangsangan yang diberi.
(BM 2.3)
Melafazkan puisi dengan intonasi
yang betul.
(BM 2.4)
Menceritakan perkara yang didengar.
(BM 2.5)
Melakonkan watak-watak mengikut situasi.
(BM 3.8) Membaca
ayat dalam konteks.
(BM 3.9)
Memahami isi bahan bacaan yang dibaca.
Nota: Bahan
bacaan termasuk: buku cerita, rísalah, majalah, surat khabar, gambar.
(BM 3.10)
Membaca dengan cara yang betul (prabaca).
(BM 3.11)
Mengamalkan tabiat membaca.
(BM 4.2)
Menguasai kemahiran menulis.
|
(BM 1.1.5)
Mendengar lagu dan cerita serta memberi
respon.
(BM 1.1.10)
Mengenal pelbagai suara di persekitaran
murid.
(BM 1.1.11)
Membezakan jenis suara di persekitaran
( Contoh: ketawa, menjerit, menangis).
(BM 1.1.12)
Mengenal pasti dan membezakan intonasi
suara tinggi dengan rendah, dan perlahan
dengan kuat.
(BM 2.2.2)
Mengemukakan soalan yang bersesuaian.
(BM 2.2.3)
Bersoal jawab berdasarkan tema, minat dan
situasi semasa.
(BM 2.2.4)
Bersoal jawab secara spontan.
(BM 2.2.5)
Mengemukakan soalan yang sesuai dan
mudah difahami.
(BM 2.3.1)
Melafazkan pantun yang mudah secara
berirama.
(BM 2.3.2)
Melafazkan pantun dengan
intonasi yang
betul:
a.
Pantun dua kerat
b. Pantun empat kerat
(BM 2.3.3)
Mendeklamasikan sajak mudah/ ringkas.
(BM 2.4.1)
Menceritakan perkara yang didengar
dengan
menggunakan ayat yang mudah.
(BM 2.5.1) Main
peranan mengikut situasi dengan
menggunakan bahasa yang sesuai untuk
menghidupkan watak dengan bimbingan.
(BM 3.8.1)
Membaca ayat-ayat dalam konteks dengan
intonasi yang betul dengan bimbingan.
(BM 3.8.2)
Mengenal tanda baca dalam ayat.
(BM 3.8.3)
Membaca ayat-ayat dalam cerita dengan
intonasi yang betul.
(BM 3.9.1)
Bercerita berdasarkan
bahan bacaan
mudah yang telah dibaca dengan bimbingan.
(BM 3.9.2)
Bercerita secara lisan, tulisan
atau lukisan
berdasarkan bahan yang dibaca.
(BM 3.10.1)
Mengamalkan penjagaan buku
dengan cara
yang betul dengan bimbingan.
(BM 3.10.2)
Mengamalkan penjagaan buku
dengan cara
yang betul.
(BM 3.10.3)
Membaca nama judul buku, dan
pengarang.
(BM 3.10.4)
Membaca mengikut arah dan cara yang betul
(kiri ke kanan, jarak dari mata ke buku, teknik
memegang buku)
(BM 3.11.1)
Membaca buku cerita yang menarik dan
sesuai dengan peringkat umur dengan
bimbingan guru.
(BM 3.11.2)
Membaca buku cerita yang menarik dan
sesuai daripada pelbagai tema.
(BM 3.11.3)
Bercerita secara lakonan, main peranan atau
nyanyian berdasarkan bahan yang dibaca.
(BM 4.2.6) Menyalin
perkataan dengan cara yang betul.
(BM 4.2.7)
Menyalin ayat dengan cara yang betul.
|
|
No comments:
Post a Comment